Україна –
парламентсько-президентська республіка.
Головними владними інституціями нашої держави є Верховна Рада, Президент та уряд.
Верховна Рада –є єдиним органом
законодавчої влади. Основною її функцією є
ухвалення законів.
У Верховній Раді має бути створено
коаліцію парламентських фракцій, яка пропонує кандидатуру прем'єр-міністра. Цю
кандидатуру Президент подає для розгляду та затвердження парламентом.
Крім законотворчої, Верховна
Рада має нші важливі функції та повноваження, які роблять її найвпливовішою
державною інституцією, а саме:
·
затвердження державного бюджету
і контроль за його виконанням;
·
призначення
за поданням Президента міністра оборони,міністра закордонних справ та їх звільнення;
·
призначення на посаду та звільнення з посади за
поданням Президента
голови Служби безпеки України;
·
надання згоди на призначення на посаду та
звільнення з посади Президентом
Генерального прокурора; висловлення недовіри Генеральному прокуророві, що тягне його відставку;
·
призначення
за поданням прем'єр-міністра інших членів Кабінету Міністрів та керівників
низки інших центральних органів виконавчої влади та їх звільнення;
·
призначення
на посаду керівника Національного банку України за поданням Президента;
·
ратифікація міжнародних договорі в України та їх денонсація;
·
оголошення
за поданням Президента стану війни і укладення миру, схвалення рішення
Президента про використання Збройних Сил України та інших військових формувань
у разі збройної агресії проти України;
·
затвердження за зверненням Президента указів про введення воєнного чи надзвичайного стану в
Україні або в окремих її місцевостях, про загальну або часткову мобілізацію.
Президент
України є главою держави і виступає від її імені
До
основних сфер відповідальності Президента належать:
·
зовнішня політика
·
політика у сфері безпеки та оборони.
Зокрема, Президент:
·
представляє
державу в міжнародних відносинах та здійснює керівництво зовнішньополітичною
діяльністю України;
·
призначає
та звільняє глав дипломатичних представництв України в інших державах і при міжнародних
організаціях;
·
є
Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил, призначає на посади та звільняє з
посад вище командування ЗСУ;
·
вносить до парламенту подання про оголошення стану війни у разі ізбройної
агресії проти України та ухвалює рішення про використання армії;
·
ухвалює рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного
стану в Україні або в окремих її місцевостях;
·
очолює Раду національноїбезпеки
і оборони України;
·
може
подавати до парламенту законопроекти;
·
має право вето щодо хвалених парламентом законів (крім законів про внесення змін до Конституції) з
наступним поверненням їх на повторний розгляд парламенту;
·
зупиняє дію актів Кабінету Міністрів з мотивів невідповідності Конституції
з одночасним зверненням до Конституційного Суду;
·
пропонує
кандидатури міністра оборони, міністра закордонних справ, голови Служби
безпеки та Генерального прокурора.
Кабінет Міністрів України є вищим органом у
системі органів виконавчої влади.
Кабмін відповідальний перед
Президентом і Верховною Радою, підконтрольний і підзвітний
парламенту.
Компетенція уряду поширюється на такі
сфери державної політики:
·
фінансову, цінову, інвестиційну;
·
податкову та митну;
·
праці й зайнятості населення, соціального захисту;
·
освіти, науки, культури, охорони
природи;
·
зовнішньоекономічну та інші.
Зокрема, до компетенції уряду відносяться такі питання:
·
розмір стипендій та пенсій;
·
ремонт доріг;
·
фінансування шкіл, дитячих садочків чи лікарень;
·
рівень зарплат чи субсидій.
Оцінюючи заяви та обіцянки кандидатів у президенти, виборцю варто ставити наступні запитання:
1. Чи має місце прямий зв’язок між обіцянкою
кандидата і повноваження мита сферами відповідальності Президента?
2. Якщо немає
прямого зв’язку, то як саме кандидат збирається свою обіцянку виконати?
3. Наскільки новий
президент буде спроможним у важливих кадрових змінах, потрібних для
виконання його передвиборчихобіцянок?
При цьому слідпам'ятати:
1. Основні сфери повноважень
Президента – зовнішня політика, безпеката оборона;
2. Президент
може подавати до парламенту законопроекти у сферах, які не
стосуються його прямих повноважень;
3. У
виконанні багатьох своїх повноважень та функцій Президент залежить від Верховної
Ради;
4. Президент
не може призначати чи змінювати прем'єра та міністрів.
5.
Президент може ветувати ухвалені Верховною Радою
закони та зупиняти акти Кабінету Міністрів у будь-якій сфері, однак це не означає їх
остаточного скасування.
Немає коментарів:
Дописати коментар